Den 13/2 avslogs Vänsterpartiets motion om HBTQ-certifiering i kommunfullmäktige i Skinnskatteberg! Bara en liberal klev upp i talarstolen och mumlade något om en likabehandlingsplan.

Kunskap om HBTQ i Skinnskatteberg finns inte i någon verksamhet. I RFSL:s kommunundersökning 2014 placerade sig Skinnskattebergs kommun på 284:e plats av landets 289 deltagande kommuner. Skinnskattebergs kommun skiljer sig inte från övriga riket vad gäller allmänhetens attityder eller utsattheten för hatbrott. Istället är det kommunens egna verksamheter som saknar likabehandlingsplan, nödvändiga baskunskaper samt relevanta fördjupningskunskaper.

Att HBTQ-certifiera Skinnskattebergs kommun är ett sätt att bemöta okunskapen, få verksamheter att kvalitetssäkras i kommunen för att HBTQ-ungdomar kan gå till skolan utan att känna sig otrygga eller mobbas för sin sexuella läggning.

En HBTQ-certifiering är inte dyrare än andra kurser. Enligt tjänsteskrivelsen till motionen från förvaltningen skulle det kosta 178 000 kronor för 50 personer det vill säga cirka 3500 kr per anställd under en period om ett halvår. Det är inte dyrt och är en försvarbar kostnad! En omcertifiering kostar 20.000 kr för en grupp per 30 personer och en omcertifiering innebär sex timmars workshop med den interna arbetsgruppen tillsammans med RFSL:s utbildare.

Det är synd att politikerna i kommunfullmäktige inte tog debatten och stod upp för HBTQ samt biföll motionen. Vänsterpartiet vill att alla människor ska vara trygga och välkomna inom kommunens alla verksamheter.

Christine Bagger, Vänsterpartiet Skinnskatteberg